Seahorse Winery
independent winemaker
Jerusalem mountains

info@seahorsewines.com

054-4843495 02-5709834

יקב סוסון ים
בר גיורא - הרי ירושלים
יקב בוטיק עצמאי
You Are Viewing

A Blog Post

על ציור ובכלל

                                                על ציור ובכלל

עכשיו, שהמלחמה יצאה להפסקת פרסומות, והבציר התחיל, אפשר לדבר על דברים לא חשובים. וינסנט ון גוך, לא כתב על פוליטיקה או מדיניות חוץ. לא שמאל ולא ימין. הוא כתב מכתבים לאחיו תיאו. במכתבים אלו, אותם ערכה ופרסמה אשתו של תיאו, יוהנהון גוך-בונגר, לאחר מות שני האחים, כתב וינסט על אומנות, כסף, דת ועוד דברים, שהטרידו או העסיקו אותו. הנה משפטים אחדים שליקטתי ממכתב אחד, חומר למחשבה לבציר 2014 ובכלל:

…” כשהמבקרים ניצבים היום לפני ציור… כמו “קבלת פנים אצל הקרדינל” מאת השד יודע איזה ספרדי, הם נוהגים לדבר בנימה פילוסופית על “טכניקה מחוכמת”… אני שואל אותך: איזה מין נביא או פילוסוף, משקיף, איזה אופי אנושי נמצא שם מאחורי ציורים מסוימים שאת הטכניקה שלהם משבחים כל כך? בעצם, לעיתים קרובות, – כלום.

… למראית עין אין דבר פשוט יותר מצייר איכרים ואנשי עמל מכל הסוגים, אבל- אין בציור נושאים קשים כל כך כמו אותן דמויות יום-יומיות. עד כמה שידוע לי, אין אקדמיה אחת שבה לומדים לרשום ולצייר כורה, איכר זורע, אשה מניחה קומקום על אש, או תופרת. אך בכל עיר חשובה יש אקדמיה עם מבחר דוגמנים לציור דמויות היסטוריות, ערביות, לואי ה-15, בקיצור כל הדמויות שאינן קיימות… אך ברצוני לציין משהו שנראה בעל ערך. כל הדמויות האקדמיות בנויות באותה דרך. בוא נגיד שאי אפשר לשפר אותן. הן ללא דופי, ללא פגם. אתה מנחש לאן אני חותר, הן לא מגלות לנו שום דבר חדש…

ואני חושב שלא משנה כמה דמות אקדמית נכונה, היא תהפוך מיותרת… כל עוד חסרים בה האופי האינטימי, הפעולה האמיתית. אתה תשאל, אולי, מתי הדמות אינה מיותרת, גם אם יש בה פגמים רציניים? – כאשר הכורה חופר, האיכר הוא איכר, והאיכרה היא איכרה… אני שואל אותך: אתה מכיר באסכולה ההולנדית הישנה כורה אחד, איכר זורע אחד? האם הם ניסו אי פעם לצייר פועל?… הדמויות בציוריהם של האומנים הגדולים אינן עובדות. אני עובד בפרך עכשיו על דמות של אשה שראיתי בחורף שעבר, עוקרת גזרים בשלג…

…איכרה שצוירה בידי פריסאי שלמד רישום באקדמיה – הדמויות הללו יתארו תמיד את האיברים ומבנה הגוף באותה דרך- נכונה בפרופורציה ובאנטומיה. …עדיין לא הסברתי את עצמי כמו שצריך. הייתי מתייאש אילו הדמויות שלי היו נכונות…אינני רוצה שהן יהיו נכונות מבחינה אקדמית… יותר מכל אני משתוקק ללמוד לעשות את אותם אי דיוקים, אותן סטיות…- אך יהיו אמיתיים יותר… במקום לומר; חייב להיות אופי בכורה, אני מחזק את זה ואומר: האיכר חייב להיות איכר… זוהי שאלה שמעסיקה אותי יום-יום. אבל במאמרים על אומנות לא מצאתי ביטוי גלוי להבדל זה בין האמנים הגדולים, וגם הקטנים של ימינו…

…ואני שואל אותך: האם אני כל כך טועה בביקורת שאני מותח על הביקורת של אותם מבקרים, המדברים היום יותר מתמיד דברי כזב בנוגע למילה המסולפת כל כך: טכניקה”.

וינסנט וןגןך, יולי 1885

Leave a Reply